Izmantotā literatūra: 5 gadi. Testi. Matemātika, valoda, atmiņa, domāšana… Zvaigzne ABC, 2010.gads.
Teksts: S. Gavrina, N. Kutjavina, I. Toporkova, S. Ščerbiņina.
Matemātika
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns prastu:
- skaitīt līdz 10;
- lietot pamata un kārtas skaitļa vārdus;
- salīdzināt skaitļus – „kaimiņus” 10 apjomā;
- divējādi vienādot priekšmetu skaitu kopās;
- pastāstīt par priekšmeta novietojumu attiecībā pret sevi vai citiem priekšmetiem;
- orientēties papīra lapā;
- salīdzināt priekšmetus pēc lieluma, lietojot jēdzienus „platāks - šaurāks”, „augstāks - zemāks”, „garāks - īsāks”, u.c.;
- pazīt ģeometriskās figūras (riņķis, kvadrāts, ovāls, taisnstūris).
Valoda
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns prastu:
- izrunāt visas skaņas, runāt nesteidzīgi un izteiksmīgi;
- runāt vienkāršiem un saliktiem teikumiem;
- lietot tiešo un netiešo runu;
- brīvi sarunāties;
- veidot īsu stāstījumu par priekšmetu, attēlu, tēmu.
Apkārtējā pasaule
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns zinātu:
- savu vārdu un uzvārdu, vecāku vārdus, dzīvesvietas adresi, savas pilsētas vai pagasta nosaukumu, kā arī valsts galvaspilsētas nosaukumu;
- pazīstamāko profesiju nosaukumus un prastu pastāstīt, ar ko nodarbojas šo profesiju pārstāvji;
- ceļu satiksmes pamatnoteikumus;
- gadalaiku un diennakts daļu secību.
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns prastu:
- nosaukt objektu kopu vispārinošā vārdā;
- atšķirt dažādus priekšmetus un zinātu to nosaukumus, prastu paskaidrot, no kāda materiāla ir gatavoti šie priekšmeti;
- nosaukt kokus un krūmus, un atšķirt tos pēc mizas, lapām un augļiem.
Uzmanība
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns prastu:
- veikt uzdevumu, nenovēršot uzmanību 10 – 12 minūtes;
- vienlaikus uztvert 6 – 7 priekšmetus;
- saskatīt 5 – 6 atšķirības starp priekšmetiem;
- patstāvīgi veikt uzdevumu pēc parauga;
- atrast vienādus priekšmetus.
Atmiņa
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns spētu:
- iegaumēt ne mazāk kā 6 piedāvātos priekšmetus vai nosauktos vārdus;
- iegaumēt dzejolīšus, skaitāmpantus un mīklas;
- atstāstīt nelielu stāstiņu vai pasaku;
- atcerēties un pastāstīt par notikumu, kas noticis iepriekšējā dienā, kā arī pastāstīt par kādu spilgtu gadījumu no dzīves;
- iegaumēt un atkārtot īsas frāzes;
- pēc atmiņas salīdzināt divus attēlus.
Domāšana
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns prastu:
- noteikt notikumu secību un veidot sakarīgu stāstījumu;
- grupēt priekšmetus pēc noteiktām pazīmēm;
- saskatīt viena priekšmeta divas pusītes, paskaidrot savu izvēli;
- patstāvīgi saskatīt attēlos neatbilstības un paskaidrot tās;
- savstarpēji salīdzināt divus priekšmetus, noteikt, kas tiem ir līdzīgs un ar ko tie atšķiras viens no otra;
- nosaukt apģērba detaļas, automašīnas, mājas, koka un zieda detaļas.
Sīkā motorika
Vēlams, lai 5 gadu vecumā bērns prastu:
- zīmēt taisnas un viļņotas līnijas, neatceļot zīmuli no papīra un nezīmējot pāri norādītajam laukumam;
- pārzīmēt attēla kontūru pa punktētu vai nepārtrauktu līniju;
- rūpīgi izkrāsot attēlu, nezīmējot pāri zīmējuma kontūrām;
- ar taisnām, vienmērīgām līnijām iesvītrot attēlus, nezīmējot pāri kontūrām;
- pēc parauga atveidot vienkāršu zīmējumu.